Een jaar lang hebben ze veel samengewerkt en een kantoorruimte gedeeld. Dat beviel goed en ze besloten om samen te gaan.Streverz had meer naamsbekendheid dan Quadrio, dus die keuze was snel gemaakt. Vandaag is het twee jaar geleden dat Quadrio en Streverz officieel samen zijn gegaan. In deze drie jaar heb ik ontzettend veel mogen leren. Een verhaal die ik graag delen voor de geïnteresseerden.
Rewind 9 jaar in de tijd. Ik zat in het tweede jaar van mijn mbo ICT opleiding. Samen met twee andere jongens zijn we een eigen bedrijf gestart. Nouja, T. Luppes deed al het voorwerk. S. Bijl en ik zaten bij hem op zolder en luisterden aandachtig naar de volgende stap die we moesten doen. Die maanden later zaten we bij het KVK in Zwolle. Er was één probleem: als je je als vennoot wilt inschrijven moet je minimaal 18 zijn en dat duurde nog een paar maand.
De start van AnywayICT
AnywayICT begon als een tweemans VOF officieel zonder mij, omdat ik destijds nog geen 18 jaar was. Een paar maanden later werd ook ik ingeschreven en behoorde ik tot het bedrijf. Alles was nieuw: de belastingaanfigte, zelf boekhouding doen, nieuwe klanten werven en nog veel meer. We deden het natuurlijk niet fulltime, want we studeerden nog. Via een schoolproject kregen wij onze eerste opdracht binnen: het programmeren van een website voor €500,-! Al met al hebben wij daar zo'n 50 of 60 uur in gestopt.

Op onze website boden we van alles aan, want: hoe meer je aanbied des te meer je kan betekenen voor de klant! Dit bleek later niet de juiste gedachte te zijn. We deden webdesign, SEO (destijds nog nooit gedaan), data recovery, netwerkbeheer, werkplek inrichten en nog wel wat meer. Ik vraag me af of we ooit bezoekers hebben gehad op onze eerste website. Al was die wel leuk vormgegeven. Het parttime ondernemen kon beginnen!
Andere prioriteiten: de geboorte van Quadrio
Fast forward een aantal jaar verder en we hadden onze mbo ICT diploma in de pocket. Ik ging verder naar het hbo en de andere twee vennotten kregen een baan. Daarbij mochten er geen nevenactiviteiten worden gedaan (dus geen eigen bedrijf). En dat is zonde, want deze jongens liepen daardoor een jaaromzet van €2000,- delen door die mis.
Jelmar Raven
Een goede vriend van mij was Jelmar. Een genie programmeur is (en dat is zacht uitgedrukt). Ik vroeg of hij samen met mij het bedrijf wilde voortzetten. Gelukkig zei Jelmar ja en een prachtige reis begon. Er was alleen één probleem; na een tijdje voelde AnywayICT niet als zijn bedrijf. We gooiden alles om, hebben een rebranding gedaan en gingen met een frisse start de markt in. Zo is Quadrio geboren.
Ontstaan van de naam Quadrio
Tijdens een college netwerkarchitectuur (IOT) kreeg ik de term 'quadruple phase modulation' te horen en dat klonk wel lekker in de oren. IO was toen hip and upcoming, oranje werd paars en zo werd Quadrio geboren - of nouja, een handje vol mensen noemden het Kwardo, maar dat terzijde. Al gingen er heel veel brainstorm sessies vooraf om een naam te verzinnen. Jelmar en ik deden het zo'n twee jaartjes parttime (al maakten we wel lange dagen) en één jaar fulltime. Dat leverde een (toen voor ons) leuk boekjaar op met veel trots en voldoening.

Veel afgeleid
We waren veel afgeleid en probeerden veel nieuwe dingen. Eén op de zes bedrijven wordt succesvol, dus waarom start je er niet gewoon zes? Dat was een beetje het motto. We hebben Alpaca Knuffels verkocht op een webshop, een RTOS (realtime operating systems) cursus gemaakt en proberen te verkopen, een platform voor jonge creatievelingen, een mediabedrijf gestart en een image compressor gebouwd waarop advertenties werden gedraaid. Veel wat niet echt iets is geworden. Een voordeel is dat we hier veel van hebben geleerd. Een nadeel is dat daardoor iets echt van de grond is gekomen.
Quadrio komt in aanraking met Streverz
Via een gedeelde klant kwamen wij voor het eerst in contact met Bob Winkel van Streverz. Quadrio had de website gebouwd van de klant en Streverz deed daarvoor de online marketing. Toen kwamen we voor het eerst met elkaar in aanraking (al herkende ik Bob achteraf van de middelbare).
Het bleek dat wij beide een obstakel hadden: wij vonden het uitvoeren leuker dan het klantcontact. De hele dag lekker bezig zijn vonden wij leuker dan de klantgesprekken. Daar waren wij immers beter in en dat was nog wel eens een probleem. Voor Bob was het juist omgedraaid: het liefst was hij de hele dag bezig met klantcontact en relaties opbouwen met de klant. Hij is een echte mensenmens en kreeg minder energie van het uitvoeren van het werk.
Eerst maar eens een jaartje aanzien
Onze samenwerking begon tijdens het einde mijn afstuderen - wat overigens een stressvolle periode was. Toen ik klaar was met mijn HBO opleiding hebben wij samen met Streverz een kantoor gehuurd. Bob verhuisde naar een groter kantoor en samen deelden wij deze lasten. Spoiler; een jaartje nauw samenwerken beviel best wel goed. We deden allemaal meer wat we leuker vonden en waar onze krachten lagen.

Soms was het even zwaar en moesten we veel overwerken. Naast de werkzaamheden moesten we na een jaar nog volledig fuseren. Zo moest alles op één serveromgeving, moesten klanten worden ingericht, moest de boekhouding juist worden overgezet, moesten contracten worden geregeld.. noem maar op... Het was een gave tijd.
Heden: Streverz Online Marketing uit Hoogeveen
Op 1 April 2022 is het beste online marketingbureau van Hoogeveen herboren: Streverz - en dat is nog maar zacht uitgedrukt. In het kantoor werkten Bob Winkel, Jelmar Raven en Jamie van Achteren samen aan prachtige projecten. Een jaar later is A. Pessink in dienst gekomen. Zij vult het team goed aan en is inmiddels alweer bijna een jaar in dienst. Het bedrijf is een vof waarin Bob de meeste aandelen heeft. Zo bezit hij nét iets meer dan de helft.

Met de tijd liepen we steeds tegen obstakels en uitdagingen aan, want: hoe kan je effectief plannen, wat zijn veel voorkomende fouten bij websites, wat is de beste manier om een advertentieaccount in te richten, hoe communiceer je alle website- en marketingjargon naar de klant en hoe hou je alle communicatiestromen bij? De eerste grote stap was het inrichten van een CRM pakket. Eén van de beste beslissingen ooit, want het helpt ook enorm bij het offerteproces.
2 jaar verder: het is allemaal wat serieuzer
Inmiddels zitten we met 5 mensen op kantoor waar ik dagelijks met veel plezier naartoe ga. Al ben ik ook niet vies van een dagje thuiswerken. We wonen bijna allemaal op onszelf en kunnen er voldoende van leven. Iets wat eerst een droom leek voor mij als tiener is nu werkelijkheid. Al heb ik mij op veel zaken flink verkeken. Het bedrijf groeit mooi en we worden steeds bekender. Ik ben ontzettend benieuwd waar we over 5 jaar staan.