Je eigen muziek produceren is tegenwoordig best toegankelijk. Vroeger had je allemaal dure apparatuur nodig, zoals recorders en hardware. Tegenwoordig kom je al ver met je laptop, goede koptelefoon, een audio-interface en een microfoon. Heb jij altijd al je eigen muziek willen produceren, maar weet je niet hoe? Of denk je dat het onmogelijk is om hiermee te starten? Zo was het ook voor mij toen ik 17 was. Als ik de kennis toen nou eens had die ik nu heb...

In dit artikel ga ik mijn ervaring delen en geef ik wat tips die mij al met al veel tijd hebben gekost. Dat is overigens niet iets verkeerds of slechts, want ook daar leer je van. Alleen is het soms wat praktischer om er met de juiste kennis in te gaan, zodat je efficienter leert om je eigen muziek te produceren. We gaan over het algemeen niet zo diep in de onderwerpen in. Het doel is dat je weet dat het bestaat.

Wie ben ik?

Mijn naam is Jamie van Achteren. Inmiddels 26 jaar oud en ik maak al een tijdje muziek. Niet per se op professioneel niveau, maar meer voor hobby en ontspanning. Met de tijd ervaarde ik dat ik niet iemand ben die graag op het podium staat. In mijn vrije tijd deel ik liever de kennis over muziek(theorie). Logica is deels mijn vakgebied en muziek is voor een groot deel - naast het creatieve aspect - best wel logisch.

Thuisstudio op zolder bij Jamie

Op die foto hierboven sta ik - aangenaam! Het lijkt een bende hier op zolder, maar naast alle stof is het best een chille plek. Ik kwam voor het eerst in in aanraking met muziek maken toen ik een jaartje of 14. Voor een schoolopdracht moesten we een eigen muziek nummer maken. Toen kwam ik voor het eerst in aanraking met Fruity Loops - een DAW (digital audio workstation). Alleen was het niveau natuurlijk dermate slecht. Dat is inmiddels 12 jaar geleden. Met de tijd heb ik meerdere beats gemaakt, songteksten (bars) geschreven en verscheiden nummers uitgebracht op Spotify.

Met de tijd kwam ik erachter hoe leuk ik schrijven vind. Helemaal als je er echt mensen verder mee kan helpen. Tijdens mijn studententijd mocht ik graag artikelen lezen over muziek produceren. Nu is het mijn beurt om jou te inspireren.

Je eigen muziek produceren: Is het moeilijk om te beginnen?

Het heeft een steep learning curve, maar je hebt het opzich redelijk snel door. Er zijn wat basisbegrippen waar je wat tijd in moet stoppen. Natuurlijk gaat er heel wat tijd zitten om er echt goed in te worden. Om eerlijk te zijn is het slagingspercentage best wel laag om je brood te verdienen. Veel artiesten breken niet door en het is lastig om werk te vinden als audio engineer. Helemaal iets dat goed betaald.

Het is niet moeilijk om een simpele beat te maken of een eenvoudig hardstyle nummer. Een groot voordeel is dat je tegenwoordig geen (dure) studio meer nodig hebt om te beginnen. Met een laptop, software, headset, microfoon, audio interface en een MIDI controller kom je al een heel eind.

Leer te luisteren

Dit is iets waar ikzelf wat te laat mee ben begonnen; train je oren. Luister welke emotie wordt overgedragen naar jou als luisteraar en redeneer hoe ze dit hebben gedaan. Komt het door de snelheid, akkoorden of is het een samenhang van verschillende instrumenten. Probeer ook te isoleren door te focussen op één element uit het nummer. Denk aan de stem, de 808, de kick of de hihats.

  • Major akkoorden zijn vaak blije en vrolijke nummers
  • Minor akkoorden zijn vaak droevige nummers
  • Diminished akkoorden zijn vaak kwade en geirriteerde nummers
  • Augmented akkoorden zijn vaak dromerig en ruimtemakend

Vaak is de bass van het nummer een weggever voor het type akkoord. Verder is het belangrijk om goed te kunnen luisteren naar de verschillende frequenties en hoe deze zijn gemixed. Veel producers gaan ham op de compressie en EQ waardoor het nummer muffy gaat klinken.

Heb je een goede computer nodig?

Je kan muziek maken op je mobiel of iPad met apps als 'Garage Bands'. Een simpele laptop kan ook best wel makkelijk beats maken. Het probleem zit hem in synthesizers, auto-tune plugins en automations die allemaal tegelijkertijd worden uitgevoerd. Als je je eigen stem wilt monitoren - ofwel live horen in je headset - dan kan het best wel zijn dat je een hoge latency hebt of het geluid stotterd. Dan hoor je jezelf een paar seconden later terug in de headset. Enorm vervelend.

Computer opstelling voor muziek maken

Dus het antwoord op de vraag 'heb je een goede computer nodig om muziek te maken'? Ja, je hebt in de meeste gevallen wel een goede computer nodig; i5 of i7. Zet zware synthesizer plug-ins, zoals Serum, Omnisphere en KeyScape, alsjeblieft op een snelle M2-SSD. Anders wordt je zo vaak uit je workflow gehaald. Niets is zo vervelend als wachten elke keer 5-10 seconden te moeten wachten op de nieuwe preview van Omnishpere als je net een toffe melodie in je hoofd hebt.

Je eerste thuisstudio

Op mijn 18e heb ik geinvesteerd in mijn eerste thuisstudio. Niet alleen voor muziek, maar ook voor een (gefaalde) podcast. Naast de kosten van een computer heeft het mij zo'n 500 euro gekost. Een kleine thuisstudio maakte voor mij kwalitatief gelijk een groot verschil. Geen USB microfoon meer, maar een XLR microfoon.

Een goede headset met lage impedantie en studio monitors waar je veel detail van de muziek op kon horen. Al introduceerde dat wel een nieuw probleem: de muziek klinkt zo veel beter nu, behalve in de auto.. Om te janken...

Voorbeelden van thuisstudio's

Wat heb je nodig voor je eerste thuisstudio en waarom zijn deze dingen belangrijk? Natuurlijk heb je een computer of laptop nodig, maar ook een aantal andere zaken. De kwaliteit van je muziek zal beter worden. Je werkt met een betere kwaliteit audio en bent in staat om naar meer details van het nummer te luisteren.

1: Een audio interface

Een audio interface is een (klein) kastje waar je je microfoon op aansluit, je studio monitors en een headset. Een audio interface kent verschillende buffer sizes. Je zou denken 'hoe hoger hoe beter, toch?', maar dat is niet het geval. Hoe lager de buffersize, hoe minder vertraging je hebt - mits de audio interface het aan kan.

  • 1-5 ms
  • 5-10 ms
  • 20-50 ms
  • 50-250 ms
  • 250-1000 ms
  • > 1000 ms

Hierboven staan de verschillende instelbare 'latencies' - ofwel vertragingen. Voor de buffer size heb ik een leuk voorbeeld. Op kantoor werkt Paulien. Op haar bureau staan 2 papierbakjes; eentje links - waar nog geen stempel op zit - en een bakje rechts - waar alwel een stempel op zit. Paulien moet het papiertje pakken uit het linker bakje, er een stempel op zetten en deze vervolgens in het bakje rechts leggen.

Een praktisch voorbeeld van een kleine buffer

Haar leidinggevende stopt 1000 papiertjes in het linker bakje (de buffer). Ze heeft de hele dag de tijd om stempels te zetten op de papiertjes. En dat is goed te doen, want ze kan gemakkelijk af en toe nog even aan de wandel om te plassen of om een kop koffie te halen - relaxed, toch? Nu gaat gaar leidinggevende naast haar staan. In zijn handen zit een flinke stapel papier. Hij zegt dat er maximaal 5 papiertjes in het bakje mogen zitten - en - alle papieren in zijn hand moeten een stempel krijgen. Dat moet ook best wel op een rap tempo, want er is geen ruimte meer voor nieuwe papiertjes.

Hij legt vijf papiertjes in het bakje en Paulien begint snel te stempelen. Haar leidinggevende blijft het bakje bijvullen tot deze weer vol zit. Paulien moet nu kei hard werken, want zij moet ervoor blijven zorgen dat er altijd een plekje vrij is voor papier.

Hoe werkt dat met de computer

Als je geluid afspeelt wil je dat deze zo snel mogelijk wordt afgespeelt op je speakers of headset. Anders heb je vertraging. Als je aan het zingen bent heb je vaak een headset op waarin jij je eigen stem kan horen. Als je daar wat effecten op zet dan kost het aardig wat rekenkracht als je je stem wilt horen zonder vertraging.

Als je een lage buffersize hebt - dus een papierbakje met weinig ruimte - moet de processor van de audio interface harder zijn best doen. Dat zorgt ervoor dat je bijna geen vertraging hebt. Je computer blijft digitale audiopakketjes sturen (data) naar je audio interface. Als je buffer size te laag staat zal je veel haperingen horen en kunnen er audiopakketjes worden genegeerd. Als je een te hoge buffersize hebt - dus een papierbakje met veel ruimte - zal je weleenswaar alle geluiden horen, maar kan daar wel een (some flinke) vertraging in zitten.

2: Studio monitors

Nee, een monitor is in deze context geen beeldscherm. Het zijn speakers waarmee jij het geluid van je track 'monitort' - ofwel beluistert en in de gaten houdt. Het is belangrijk dat dit speakers zijn die het 'echte geluid' zo nauwkeurig laten horen, zodat je beter kan mixen.

Studio monitors met aansluiting voorbeeld (die ikzelf heb)

3: Een goede headset

Een goede headset is even belangrijk als studio monitoren. Het is belangrijk dat je een analoge headset neemt. Eentje op USB kan je een vertekend beeld geven. Je headset moet gebalanceerd zijn zonder interne EQ. Je wilt namelijk dat je mix goed klinkt op alle apparaten en niet alleen je headset. Daarom is het belangrijk dat je een track mixed op zowel monitors als op je headset. Daarna komt natuurlijk de ultieme test: de speakers van je auto.

Impedantie voor je headset

Hierin spreek je van 'impedantie' (Z of Ω) - overigens een term die mij nog steeds nachtmerries geeft naar elektrotechniek. Een tentamen waarmee ik mijn record aantal herkansingen hebt behaald in 2021. De impedantie is de elektronische weerstand van je headset. Met een hogere weerstand is een grotere voltage nodig om het geluid af te spelen. Ruis wordt daarmee onderdrukt waardoor het zuiverder klinkt. Ze zijn minder gevoelig voor elektromagnetische storingen.

Audio Technica headset en de impedantie (die ikzelf heb)

Zijn headsets met een lage impedantie dan slecht? Nee, niet per se. De output voltage van een smartphone of laptop is natuurlijk vele malen lager dan die van een hoge resolutie audiosysteem. Een headset met een lage impedantie kan dit geluid beter afspelen, omdat deze werkt met een lagere weerstand. De kwaliteit van het geluid zal dan natuurlijk een stukje lager liggen.

4: De juiste microfoon

Er zijn ontzettend veel microfoons. Begin je net? Neem dan een XLR microfoon onder de 200 euro om te kijken of het iets voor je is. Ben je al een stapje verder, huur dan eens een aantal microfoons en beoordeel welke het beste bij jou past en welke sound jou het meeste aanspreekt. Doorgaans zijn dit wel populaire microfoons:

  • Rode NT1a (deze heb ik, doet zijn ding)
  • Shure SM7B (radio mic / de microfoon bij 101barz)
  • Neumann U67 (bekend van o.a. Bob Dylan)
  • Sony C800G (bekend van o.a. Dr. Dre en Drake)
  • Blue Bluebird (veel te zijn bij YouTube tutorials)

Elke microfoon is anders, net zoals je stem. Ook kan het enorm verschillen per muziekstijl. Iedere microfoon heeft zijn eigen membraam. Simpel gezegt is dat een flinterdun stukje metaal die resoneert (trillent reageert) op de vibratie van jouw stem.

De juiste microfoon in je thuisstudio

5: Geluidsisolatie

Geluid kaatst af op vlakke oppervlakten. Als je een kamer staat waar geen meubels zijn dan zal je een flinke echo horen als je in je handen klapt. Als je aan het zingen, rappen of praten bent kan deze echo erg vervelend zijn en - wellicht nog wel vervelender - een flinke pain zijn als je aan het mixen bent. Daarom is het goed om wat isolatie panelen in je ruimte te hebben. Deze zijn alleen best wel duur. Zelf heb ik mijn setup op zolder staan. Het schuine dak van mijn zolder reduceert de echo echt enorm. Aanvullend heb ik een U-vormig reflectiescherm om mijn microfoon zitten. Deze combinatie werkt voor mij top.

6: Een MIDI keyboard

Als je al wat mixing ervaring hebt dan weet je dat een MIDI-keyboard onmisbaar is. Zelf heb ik er twee; een kleintje - wat meer een MIDI controller is - en een keyboard met 61 toesten. Beide zijn aan te sluiten via de MIDI ingang. MIDI staat voor 'Musical Instrument Digital Interface'. Met hardware knoppen kan je je mix net wat fijner tweaken dan dat je dat met een muis kan en muziek maken met fysieke toetsen voelt soms net wat natuurlijker. Dit zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik meer in de 'flow state' blijf.

Mini Midi Keyboard

Het juiste audio formaat

Er zijn ontelbaar veel audio formaten op de wereld - nouja, er zijn eigenlijk 3 grote: mp3, wav en flac. Welke is het beste? Ze hebben allemaal hun voor en nadelen en ze zijn ieder het beste voor hetgeen waar ze voor gemaakt zijn. Een driehoek is de steviger dan een cirkel, maar rolt voor geen meter.

Het verschil tussen MP3, WAV en FLAC

Een bestand bevat data. Plat gezegt verwijderd MP3 een stuk van de hoge en lage tonen, omdat de meeste apparaten deze toch niet af kunnen spelen. Het bewerkt een stuk minder prettig, door wat technische specificaties die ik hier niet uit ga leggen. Wat is het voordeel? Een audio bestand is daardoor lekker compact. WAV is daarin het tegenovergestelde. Deze bevat alle data zonder (flinke) optimalisatie. Deze bestanden zijn prachtig om te bewerken, omdat ze raw zijn. Alleen zijn het vaak flinke grote bestanden.

FLAC is een bestandstype waar eerder veel hype naar was. Deze kwaliteit is (meestal) ietsje lager dan WAV, maar de bestanden zijn een stuk kleiner. Het is beter dan de MP3, maar volgens de audiofiel kan het niet op tegen WAV. De rest van de bestandsextenties zijn vaak besturingssysteem specifiek. Zo gebruikt Apple AUv3 bijvoorbeeld.

De juiste sample rate

Stel je hebt een sinusgolf (zo'n liggende S op een lijn). Als ik ga zingen dan krijgt deze vorm, doordat de trillingen van mijn stem worden omgezet. Dit heet ook wel een 'geluidsgolf'. De sample rate indiceert hoe veel 'samples' er per seconde worden gedaan om deze geluidsgolf te berekenen. Hoe meer samples, hoe nauwkeuriger de opname. Dan hoor ik je denken: Google: wat is de hoogste sample rate (192kHz), hup zo in je DAW en exporteer. Maar.. Maar... Dit kan weer problemen geven. Doorgaans zijn er twee sample rates die je veel tegen gaat komen:

  • 44100 KHz
  • 48000 KHz

Mijn voorkeur gaat uit naar 44100 Hz. Dit is de industriele standaard voor CD releases en streaming platformen. Het is een sample rate die meer dan prima is voor jouw mix. Hieronder staat een tabel met de sample rates van verschillende streaming platformen om je een beeld te geven:

Muziekdienst Abonnementstype Minimale bitdiepte/sample rate Maximale bitdiepte/sample rate AirPlay Chromecast
Spotify Spotify Free/Premium 16-bit/44.1 kHz Zelfde Vast op 16-bit/44.1 kHz 16-bit/44.1 kHz
Amazon Music Amazon Prime Music 16-bit/44.1 kHz Zelfde Vast op 16-bit/44.1 kHz 16-bit/44.1 kHz
Amazon Music Unlimited - HD 16-bit/44.1 kHz Zelfde Vast op 16-bit/44.1 kHz 16-bit/44.1 kHz
Amazon Music Unlimited – Ultra HD 24-bit/44.1 kHz 24-bit/192kHz Vast op 16-bit/44.1 kHz 16-bit/44.1 kHz
TIDAL HiFi 16-bit/44.1 kHz Zelfde Vast op 16-bit/44.1 kHz Gebruik TIDAL Connect
HiFi Plus (Master) 24-bit/44.1 kHz FLAC: 24-bit/48 kHz
MQA core decoder: 24-bit/96 kHz
MQA met externe renderer: 24-bit/192 kHz of hoger
Vast op 16-bit/44.1 kHz Gebruik TIDAL Connect (tot 24-bit/96 kHz)
Qobuz Studio/Sublime 16-bit/44.1 kHz 24-bit/192 kHz Vast op 16-bit/44.1 kHz Tot 24-bit/96 kHz
Deezer Premium/HiFi 16-bit/44.1 kHz Zelfde Vast op 16-bit/44.1 kHz 16-bit/44.1 kHz

Deze gegevens zijn afkomstig van wiimhome.com (Shoutout) en is voor het laatst bijgewerkt op 22 april 2022 - toen heb ik deze geraadpleegd. Deze partij ken ik verder niet, maar super tof dat zij deze informatie hebben gepubliceerd.

Basis Masteren is geen rocket-science

Het masteren van muziek is zo belangrijk als je een goede track wilt produceren, maar veel mensen denken dat masteren een onbegonnen zaak is. Masteren is iets wat je vaak op het einde doet. Je werkt de track af en zorgt ervoor geluiden niet wegvallen in de mix, alle geluiden tot zijn recht komen en de volumes allemaal juist zijn. Vaak wordt een muziekstuk luider gemaakt, door bijvoorbeeld een limiter of compressor.

De naam 'masteren' komt van de naam 'glassmaster'. Zo wordt er eerder een soort van stamper gemaakt waarmee de CD's kunnen worden geperst. Dit was dus de laatste fase van het bewerken van je muzieknummer, want daarna kan je deze niet meer aanpassen. Vaak werd de bitrate ook verlaagd van 24bits naar 16bits, omdat de CD een 16bits medium is. Die kennis mag je gelijk weer vergeten.

Wegwijs worden met frequenties

Wij als mens horen 100 Hz tot en met 5000 Hz het beste. Bij de meeste houdt het wel een beetje op bij 20.000 Hz. Al heb ik wel flink wat last van die kattenverjaagpiepjes bij ons in de staat die tussen de 20.000 en 25.000 Hz zitten - bloedirritant. Er zijn een aantal verdelingen binnen deze frequenties die belangrijk zijn. Er zijn er veel meer - zo heeft de 'low end' bijvoorbeeld al 3 subonderdelen, zoals sub-bass en bass. Elke sound heeft een frequentie reeks die 'mooi' klinkt en luider gemaakt kan worden en een frequentie reeks die minder mooi of 'muddy' klinkt. Deze moeten worden verlaagt of zelfs worden weggehaald met een EQ.

Verschillende belangrijke audio frequenties (Hz)

Werken met bestaande methoden

Je hoeft niet alles opnieuw uit te vinden, want er betaan gewoon methoden die het allemaal wat makkelijker maken. Deze methoden zijn na mijn ervaring meer voor de mensen die meer afhangen van 'logica' dan 'creativiteit', want hyper-creatieve mensen willen het allemaal op hun eigen manier doen. Logica mensen zien daar een soort patroon in en maken daar een model voor. Zo is er ook de cirkel der vijfden: het akkoordenwiel. Interessant om eens te Googlen.

Soundpacks, loopkits en sampling

Jup, toen ik net begon wist ik niet eens je naast de standaard kit van FL ook nog zelf geluiden kon toevoegen. Want, hoe maakt iemand zo'n beat op FL-studio! Die kick-sound zit niet eens in het pakket! Ja, ik was zo toen ik 14 was en spendeerde uren om die standaard geluiden aan te passen met 10 plug-ins om er uiteindelijk niet eens in de buurt te komen van welk geluid ik probeerde na te maken.

Veel gave nummers gebruiken samples. Hierover heb een artikel geschreven bij Bax Music. Een artikel over Samplingtechnieken van Kanye - want die man is daar zowat een God in. Ben je niet goed in het vorm geven van je hihats? Dan kan je een voorgemaakte loop kopen - vaak in een pakket - en deze in je track zetten. Hier verdien je zeker geen respect door van je mede producers, maar krijg je soms wel een lekker beatje als je zelf een beetje faalt.

Je kan niet alles. Zelfs in de praktijk zie je dat er verschillende producers worden gevraagt voor verschillende tracks. De een is goed met drums, de andere met melody.

Mixing chains

Je hebt je stem opgenomen en wil deze nu mooi gaan mixen. Eeehm.. ja... doen we eerst een EQ eroverheen of moet deze eerst worden gecompressed? Komt de EQ eigenlijk voor de auto-tune of juist erna? En de vervelende frequenties filteren dan? Als je dat in het begin doet gaat er meer clean sound in de compressor, zodat deze beter haar werk kan doen. Maar als je het op het einde doet dan weet je zeker dat er geen vervelende frequenties worden gestuurd naar de master bus. Zo veel vragen...

Bestaande methoden voor audio mixen met chains (infographic)

Gelukkig zijn daar ook standaarden voor (jeehj!). Hier zijn per genre standaarden voor die je eigenlijk even zou moeten Googlen. En voel je vrij om hier een beetje mee te spelen. Alleen zijn sommige zaken een beetje not-done in de mixing. Sommige producers gebruiken de EQ en compressie veelste vaak. Daardoor wordt de mix een beetje levenloos. Andere gebruiken weer te veel echo en/of reverb, waardoor het allemaal een beetje rommelig klinkt en lijkt alsof je muziek heel ver weg is.

Vocal EQs

Er zit een enorm verschil tussen het mixen van een beat of muziekje en in het mixen van de stem. Het is soms best lastig, want het zijn twee afzonderlijke elementen die in haar totaliteit moeten samenvloeien - en één moeten worden. Best wel een groot aantal producers gebruiken de standaard presets. Dit zijn standaard instellingen vanuit de ontwikkelaar van de plug-in, zodat het ongeveer voor elke stem niet al te beroerd klinkt. Alsjeblieft pas deze aan. Elke stem is uniek: hoge stem, zware stem, aanwezige stem of achtergrondstem, mannelijke stem of ... wacht, dat mag je niet meer zeggen in 2024. Je snapt mijn punt.

Werk je veel met andere artiesten, dan kan dit een paar stappen extra zijn, maar werk je veel met dezelfde artiesten of wil je je eigen stem mixen? Ontdek dan hoe jij deze vocal het beste naar voren kan laten komen. En dat heeft soms tijd nodig. Tip: consistentie is ontzettend belangrijk. Als je eenmaal hebt gevonden welke instellingen goed werken, kan je deze opslaan. Zelf gebruik ik altijd een soort 'template' waarin ik al een boel zaken heb gemixed. Niet alleen stem, maar ook kicks en andere instrumenten.

Samenwerken met andere artiesten

Ik heb in mijn muziekcarriere - of nouja, wat je carriere mag noemen - samengewerkt met een handje vol artiesten. Bekend als onbekend en één keer met een artiest die is verschenen op 101barz. Toffe ervaring, maar no-way dat ze mij in de persoon Jamie nog herkennen. En dat is prima. Stel je gaat samenwerken - bij elkaar of op afstand - waar moet je dan rekening mee houden?

Samenwerken met andere artiesten

Het begint in mijn beleving met de tone of voice. Samen lekker jammen, lyrics schrijven die lekker bij elkaar past en dan opnemen is voor de meeste artiesten niet weggelegd na mijn ervaring. Je moet het goed eens zijn over het onderwerp van het nummer, wat je wilt uitstralen en welke beat je gaat gebruiken. Zo heb ik wel eens een hele avond gewerkt aan een beat die de andere artiest 'niet voelde' of een aantal weken gewerkt aan een nummer met een andere artiest die - na een tijdje zij - dat hij hem 'niet voelde'. Een frustrerende leerervaring.

Als je samenwerkt met een andere artiest op afstand, dan stuurt deze jou hun 'audio sporen' op. Als je professioneel wilt overkomen dan doe jij hetzelfde. Als jij je hele project opstuurt naar een andere artiest dan is de kans groot dat deze die niet kan openen, want 1) je gebruikt niet dezelfde DAW (software) en daar kan die andere artiest niks mee of 2) je gebruikt plug-ins die de andere artiest niet gebruikt of 3) je hebt een eigen stijl die je graag terug wilt laten komen. Wat de meeste mensen doen is een export maken van alleen hun stem - met en zonder effecten. Dit noemen we wet (met effecten) and dry (zonder effecten).

Rechten op je muziek

Top man, lekker met je vrienden muziek maken. In het begin heb ik dat ook zo nu en dan gedaan. Dan wordt je nummer wat populairder en levert het geld op; van wie is het nummer dan eigenlijk? En hoe verdeel je de inkomsten?

Intellectuele eigendom (IE)

Als je je eigen muziek produceren gaat, dan is het belangrijk dat je kennis hebt over intellecutele eigendommen. Dit zijn eigendommen die niet fysiek tastbaar zijn, maar wat gecreert is door menselijke inteligentie. Misschien is dit niet 100% juist geformuleerd, maar het komt wel in de buurt. Een muzieknummer is een voorbeeld van een intelectueel eigendom. Je kan een nummer niet per se vasthouden, maar hij is wel creatief gemaakt door een mens. Kennis over IE is voor jou als artiest ontzettend belangrijk. Vooral als je gaat tekenen bij een platenlabel. Want: wie bezit straks jouw muziek?

Rick Ross en Netflix in 2015

In 2015 kwam de documantaire over het leven van Rick Ross uit (Freeway: Crack in the System). Deze werd een groot succes op Netflix - tof. Doordat er wat zaken verkeerd waren vastgelegd kreeg meneer Ross uiteindelijk - na een aantal rechtzaken, want de documantaire werd gefinancierd door twee anderen - kreeg Rick Ross geen cent. Hij had niet de intelectuele eigendomsrechten. Vet lullig natuurlijk. Niet alleen heeft het hem geld gekost, maar ook kostbare tijd. Zonder al te veel kennis van rechten lijkt het misschien oneerlijk; een documantaire over je eigen leven waar je geen enkele eigendomsrechten over hebt.

Freeway van Rick Ross op Netflix (The Guardian)

Je nummer uitbrengen

Gaaf! Je zit in het laatste stadium van het uitbrengen van je nummer. Hopelijk heeft je perfectionisme je niet de das om gedaan. Het is tijd om je nummer uit te brengen. Deze fase mag ook best wel wat tijd en geld kosten als je iets wilt maken van je muziekcarriere.

Toen ik mijn single uitbracht heb ik contact gezocht met de regiokrant, want de videoclip was geschoten in onze destijds pas vernieuwde binnenstad. Later kwam er een interview, omdat het andere artikel best wel veel negativiteit had (mensen haten rappers). Na een paar mentaal zware maanden werd het een goede leerervaring.

Streaming platformen

Er zijn een aantal grote streamingplatformen waar jij je track naartoe wilt distrubueren. Deze staan hieronder in de lijst weergegeven. De meeste zal je wel herkennen:

  • Spotify
  • Amazon Music
  • YouTube Music
  • TikTok Music
  • Deezer
  • etc.

Hoe gaat dit in zijn werking? Daar kan je beter even op door Googlen, maar in de essentie maak je een account aan bij een muziek distributeur, betaal je daar geld voor per maand of per jaar en breng je je muziek uit. Lees goed de voorwaarden, want soms is de muziek niet meer van jou als je gebruik maakt van bepaalde distro's. Zelf weet ik nu welke dat zijn, maar kan het natuurlijk veranderen met de tijd.

De markt in met marketing (Adverteren)

Jawel, marketing is mijn vakgebied. Ik ben technisch online marketeer. Dit houdt in dat ik ervoor zorg dat technisch alles goed geregeld is. Bezoekt iemand een website? Overspoel deze persoon dan maar met gerichte advertenties. Heeft deze persoon door die advertenties iets gekocht? Stop maar weer met adverteren. Je kan je voorstellen dat dit onder de moterkap goed moet werken. Je site stuurt gegevens naar Google en Meta, Meta en Google sturen weer data naar je website. Daar moeten acties op worden ondernomen. Etcetera.. etcetera... Leuk werk.

Marketing voorbeeld in onze vergaderzaal (Streverz)

Voordat jij je muziek released is het belangrijk dat je nadenkt over je lanceer strategie. Daarbij is het belangrijk dat je na hebt gedacht over je personal branding, want: wie wil je zijn, wie ben je, wat wil je uitstralen en hoe kan je dit het beste bereiken? Maak een lijstje van onder andere je kernwaarden en andere artiesten waar je tegen opkijkt. Hoe pakken zij dit aan?

AIDA-model

AIDA is een bekend begrip in de marketing. Het is een Engelse afkorting dat staat voor 'aandacht', 'interesse', 'verlangen' en 'actie'. Mensen moeten eerst ongeveer 8x in aanraking zijn geweest met jou of je product voordat ze over gaan naar tot actie. Daarom moet je jezelf introduceren aan je publiek. Zo kan je bijvoorbeeld je muziek zetten onder een leuk filmpje. Bijvoorbeeld een groepje jongens en meiden die aan het skateboarden zijn. Daaronder zet jij jouw muziek en promoot je deze aan iedereen die skateboarden interessant vind. Zo kom je onder de aandacht.

Het AIDA model (infographic)

Vervolgens ga je interesse opwekken door iets cools te laten zien met je muziek eronder. Laat mensen eens kennis maken met jou. Als ze de skateboard video meer dan 8 seconden hebben gezien en deze post hebben bekeken, dan kan je ze de volgende advertentie laten zien. Een actie advertentie, zoals 'klik hier en luister mijn track' kost het meest geld, want je haalt mensen van het platform (facebook/instagram) af. Dat wil facebook liever niet. Daarom wil je dit op gerichte wijze doen.

Facebook en instagram advertenties

Facebook en instagram zijn voor artiesten echt prachtige platformen. Je kan selecteren op de interesses van je doelgroep. Voor awareness en consideration advertenties zijn deze platformen ijzersterk.

Begin gewoon lekker met muziek maken

Boeien dat je eerste nummer slecht is. Zorg er gewoon voor dat je plezier hebt. Ga lekker beats maken - alleen of samen - en draai eens een serie advertenties om te zien wat het allemaal doet. Je hoeft niet bang te zijn om fouten te maken of dat het nooit meer te herstellen is. Ook negatieve publiciteit is publiciteit. Het brengt brood op de plank of zorgt voor veel inzage.

In dit artikel heb ik een boel kennis met je gedeeld. Het loopt tegen de 5000 woorden aan zelfs. Hopelijk kan je er iets mee en waardeer je mijn moeite. Als je meer wilt weten kan je ook mijn website ThaMusicMix checken. Daar zijn artikelen te vinden met nog meer diepgang. Bedankt voor het lezen!